|
Ex.phil
|
EtikkMoral: Den reflekterte dagligstandaren for rett
og galt. Deskriptiv etikk: Beskrivelse av folks moralske
tradisjoner (Hume). Moralske aktører: De med fri vilje.
1) Autonomiprinsippet. 2) Non-malificere prinsippet. (Du skal ikke skade andre, heller ikke bidra til det ved din passivitet.) 3) Benificere prinsippet. (Du skal gjøre vel.) Noen mener normer kommer rasjonelt (Kant). Andre emosjonelt (Hume). Noen mener de er åpenbaringer (religiøst). 1) Grammatiske regler. Moralske normer er utslagsgivende (har forkjørsrett) i forhold til de andre. Men dette forholdet er ikke absolutt. 1.2.1.1 Forskjeller / likheter mellom etiske normer og de andre typene normer. 6 har noe til felles med 1 og 4: Alle er del av vår tause
kunnskap. En deontolog mener 3 ligner mest på 6. 1.2.2 Fire komponenter i en norm.
En prima facie norm er en norm som slår oss som riktig ved første øyekast. Den gjør handling til plikt så fremt det ikke foreligger andre og sterkere moralske hensyn (f.eks. en vektigere norm som opphever påbudet.) 1.2.4 Veien ut av en normkonflikt. Veie normene opp mot hverandre. Kan man se den ene som en prima facie norm? Hvis ikke, hvis begge er absolutte normer, har man en absolutt konflikt. En handlings etiske egenskap er om den er påbudt, tillatt eller forbudt. En etisk forskjell mellom handlinger er en forskjell med hensyn til etiske egenskaper. 1.3.3 Etisk relevante egenskaper. En etisk relevant egenskap er det ved en handling som gjør at den har etisk egenskap. (Vi kan ikke ta et etisk standpunkt uten å begrunne med en etisk relevant egenskap. Kultur / historie / situasjonsbetinget hvilke egenskaper som er etisk relevante.) 1.3.4 Etisk relevante forskjeller. En etisk relevant forskjell er en forskjell med hensyn til etisk relevant egenskaper. 1.4 Etiske standpunkter / etiske intuisjoner / moralske intuisjoner. 1.4.1 Krav til moralske / etiske intuisjoner. 1. De bør være allment aksepterte (konsensus). Kan normative utsagn være sanne eller usanne? Normative utsagn er sanne eller usanne. F.eks. Platon. Korrespondanseteori for sannhet. "Ikke plage andre" / "Være snille mot andre" korresponderer med det godes idé. Normative utsagn er gyldige / ugyldige. Kant / Rawls / Habermas. (Konsensus.) Normative utsagn kan ikke være sanne / usanne. (Hume.) (Nietzsche.) (c) Copyright 2004 Sten Morten Andersen, |
Vaags, Ralph Henk Pris: 178.00
Anbefalt litteratur, fra UiOJohansen, Vetlesen: Innføring i etikk. Oslo 2000. eller Thommessen, Wetlesen: Etisk tenkning. Oslo 1996. eller Truls Wyller: Etikkens historie. En systematisk fremstilling. Oslo 1996.
|